Eind jaren ’90, Filipijnen. Horacia zit al dertig jaar opgesloten in de gevangenis voor een moord die ze niet gepleegd heeft. Ze is een rustige vrouw en als oud-lerares helpt ze medegevangenen met lezen en schrijven. Op een dag bekent een medegevangene dat Horacia’s ex-verloofde, Rodrigo Trinidad, haar de opdracht gaf de moord te plegen en hem in de schoenen van Horacia te schuiven. Horacia wordt vrijgelaten, maar haar land is enorm veranderd, corrupter en gewelddadiger. Ze vindt niemand van haar familie meer. De anders zo zachtaardige vrouw voelt wraakgevoelens opwellen, ze laat zich Renata noemen en gaat op zoek naar de man die de oorzaak is van al haar ellende: Rodrigo Trinidad, nu een rijk man.

THE WOMAN WHO LEFT is een bedwelmende en hypnotiserende kijkervaring in prachtige zwart-witfotografie. Deze vertelling van een vrouw die worstelt met gevoelens tussen wraak en verzoening is gebaseerd op een kortverhaal van Tolstoj. De bijna vier uur durende film kreeg de Gouden Leeuw op het jongste filmfestival van Venetië en zal waarschijnlijk nooit te zien zijn in het commerciële cinemacircuit. Dit is een unieke kans!

Lav Diaz (Datu Paglas, 1958) in is een Filipijnse filmregisseur, scenarioschrijver, filmproducent, acteur, dichter en muzikant. In 1990 besloot hij om professioneel filmmaker te worden en hij staat bekend voor het maken van lange films. Zijn film EBOLUSYON NG ISANG PAMILYANG PILIPINO duurt maar liefst 660 minuten. Met zijn film MULA SA KUND ANO ANG NOON behaalde hij in 2014 de Gouden Luipaard op het Internationaal Filmfestival van Locarno.

It’s a powerful, thoughtful melodrama that pulls you into its world and delivers a number of irresistible emotional coups. - Jonathan Romney, Screen daily

 

OV: FILIPIJNS
OT: NEDERLANDS