Omdat Tom onze rode draad is, vroegen we hem om het te hebben over welke muziek, boeken, films… hem inspireerde.

Eind jaren ’90 bracht Tom Van Dyck de theaterbewerking van Eros en de eenzame man. Later bewerkte hij ook Mieke Maaike’s Obscene
Jeugd als luisterspel. Verdenking van enige adoratie voor Louis Paul Boon is hiermee moeilijk te ontkennen.

Het feit dat Tom zijn regiedebuut Daar het somtijds logisch is bij De Tijd losweg geïnspireerd was op het boek And the Ass saw the Angel van Nick Cave doet ook enige sympathie vermoeden voor de Australische prins van de zwarte deuntjes. Toms aanwezigheid bij al de passages van de heer Cave in België de laatste jaren versterkt dit gevoel alleen maar. Maar wat staat er tussen Cave en Boon nog op de boekenplank ten huize Van Dyck?

StuBru-presentator Christophe Lambrecht stelt Tom hierover de juiste vragen. Het feit dat Christophe en Tom elkaar kennen sinds de lagere school in Herentals, maakt dat Christophe bijzonder vertrouwd is met het onderwerp. Dat is wat ze een meerwaarde noemen.